РЕГЛАМЕНТ ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА ОНЛАЙН ИЗПИТИТЕ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК ЗА УЧЕНИЦИ ОТ БЪЛГАРСКИТЕ УЧИЛИЩА В ЧУЖБИНА

(детайлите в регламента се съгласуват между изпитващата страна ДЕО-СУ и организацията домакин на изпита)

Дата и място на изпита
  • Дата на изпита – съгласува се между ДЕО и организацията домакин на изпита
  • Място на провеждане:
  • за кандидатите – определя се от домакина на изпита
  • за изпитната комисия – ДЕО в София
  • Регистрация на кандидатите за изпит

    След обявяване на датата на изпита от организацията домакин кандидатите се регистрират в сайта на ДЕО http://bg.e-learning-deo.uni-sofia.bg, като попълват специален формуляр за онлайн изпит по български език, линкът към който е http://bg.e-learning-deo.uni-sofia.bg/mod/quiz/view.php?id=547.
    Всеки регистриран кандидат трябва да изпълни теста за техническа съвместимост на компютърната му система с изпитната платформа на ДЕО. Линкът към теста е: http://bg.e-learning-deo.uni-sofia.bg/mod/quiz/view.php?id=555.
    Всеки кандидат трябва да изпрати своя документна снимка на адрес pepileila@abv.bg

    ВАЖНО: Крайният срок за регистрация на кандидатите е 20 календарни дни преди обявената дата на изпита. След този срок регистрацията на нови кандидати се преустановява.

    Такса за изпита - 200 euro

    За ученици от булгарски неделни училища в чужбина:

    За кандидати от САЩ:

  • 100 USD + 15 USD за пощенски разноски или общо 115 USD на кандидат в полза на ДЕО-СУ.
  • За кандидати от Европа:

  • 85 EUR + 10 EUR за пощенски разноски или общо 95 EUR на кандидат в полза на ДЕО-СУ.
  • За кандидати от други държави:

  • 115 USD или 95 EUR по избор.
  • Таксата се превежда по банковата сметка на СУ – партида на ДЕО. Възможно е група кандидати за заплати таксата с един общ банков превод.

    Организацията домакин може да изисква от кандидатите допълнителна такса в своя полза за покриване на разходите за квестори и др.



    ЦЕНИ ЗА УЧЕНИЦИ ОТ ЧУЖДИ УЧИЛИЩА В БЪЛГАРИЯ:

    За нива А1, А2, В1 – 85 евро
    За нива В2 и С1 – 105 евро

    ВАЖНО: Крайният срок за заплащане на таксата е 10 календарни дни преди обявената дата на изпита.

    Технически изисквания за провеждане на изпита

  • Изпитът се провежда от настолни или преносими компютри, но НЕ ОТ МОБИЛНИ УСТРОЙСТВА (смартфони или таблети!!!)
  • Необходим софтуер: Интернет браузер, Скайп
  • Необходим хардуер: клавиатура с възможност за писане на кирилица, мишка, уеб-камера, микрофон и слушалки.
  • Кандидатите могат да използват свои собствени преносими компютри.
  • Всеки кандидат задължително провежда тест за техническа съвместимост на устройството, от което ще провежда изпита, с изпитната платформа на ДЕО.
  • Координатори на изпита:

  • в организацията домакин: определя от домакина на изпита
  • в София – Пенка Михайлова от Тестовия център на ДЕО-СУ, тел: + 359 (0)884730366 ел.поща: pepileila@abv.bg
  • Двамата координатори решават всички въпроси, свързани с изпита, при взаимно зачитане на интересите на домакините и на изпитващата институция ДЕО-СУ.

    Оценяване на изпита

    Изпитът се състои от две независими части – устен изпит и писмен изпит. Двете части се оценяват отделно по шестобалната система. Общата оценка от изпита се определя по формулата:
    обща оценка = 0,25*оц.устен изпит + 0,75*оц. писмен изпит.
    Трите оценки (устен изпит, писмен изпит и обща оценка) се вписват в сертификата заедно с описанието на езиковата компетентност на кандидата по Европейската езикова рамка.

    Съдържание на изпита

    Изпитът проверява и сертифицира комуникативните умения на кандидатите по 4-те езикови умения – говорене (устен изпит) и слушане, разбиране при четене и писане (писмен изпит). Писменият изпит се състои от 3 субтеста, включващи задачи с разнообразни техники на изпълнение – multiple choice, drag&drop, select from pull down menu, listening, essay writing.
    Съдържанието на изпита не е обвързано с конкретно учебно помагало, метод на преподаване или учебен хорариум.

    Устен изпит

    Начало – съгласува се с домакина на изпита.
    Необходими помещения за кандидатите – определят се според броя на кандидатите.
    Необходими квестори – определят се според броя на кандидатите и сформираните групи за устен изпит.
    Изпитът се провежда по Skype и се записва от страна на ДЕО.
    Брой на изпитващите преподаватели в ДЕО - определят се според броя на кандидатите и сформираните групи за устен изпит.
    Кандидатите се разпределят на групи между изпитващите преподаватели от ДЕО. Редът за явяване на кандидатите във всяка група се обявява на домакините и на кандидатите преди изпита.

    Необходимата техника и Интернет връзката в мястото на провеждане на изпита се осигуряват от кандидатите и домакина на изпита.

    Технически проблеми – необходим е един резервен компютър със Skype за връзка с изпитващия екип преподаватели от ДЕО. Ангажиментът е на домакините.

    Известяване – при евентуално възникнал проблем двамата координатори взаимо се уведомяват по телефона и/или по ел. поща, която е постоянно включена.

    Изпитите на всички групи кандидати започват едновременно. Поканата за разговор се инициира от изпитващия преподавател.

    Устният изпит на един кандидат е между 15-20 минути. След като кандидатът приключи изпита, мястото му се заема от следващия кандидат от списъка след пауза от точно 5 минути. Ако редът на кандидатите не се спазва, изпитващият преподавател ще звъни на погрешен кандидат и изпитът ще се опорочи.

    Роля на квесторите при устния изпит – квесторите следят във всяко изпитно помещение да има само един изпитван кандидат, да има ред и тишина в помещението, да няма външни лица и уведомяват незабавно координатора на изпита при възникване на проблем.

    Ориентировъчен край на устния изпит – определя се според броя на кандидатите в групите за устен изпит.

    Писмен изпит

    Начало – съгласува се с домакина на изпита
    Необходими помещения за кандидатите – според броя на кандидатите (съгласува се с домакина на изпита)
    Необходими квестори – по 1 във всяко изпитно помещение.
    Изпитът се провежда в изпитната платформа Moodle на ДЕО: http://bg.e-learning-deo.uni-sofia.bg

    Кандидатите влизат в залите и се разпределят от квесторите така, че съседните кандидати по възможност да бъдат от различни изпитни нива.

    Кандидатите влизат и се регистрират в платформата със собствените си профили, потребителски имена и пароли за достъп до платформата.

    Изпитните тестове и техните пароли се активират в началото на писмения изпит. Дотогава изпитните тестове са недостъпни.

    Паролите за изпитните тестове са различни за различните кандидати. Те се изпращат до кандидатите и до координатора на организацията домакин преди изпита.

    Предупреждение: Паролите важат за еднократен достъп до теста за декларираното от кандидата ниво. Ако кандидатът се опита да влезе повторно в теста, или самоволно промени изпитното си ниво, изпитът му се анулира без право на връщане на платената такса.

    Предупреждение: Дистанционната платформа регистрира и записва всяко действие на потребителя по точен час и проявена активност. Ако се установи нерегламентирана дейност на някой от кандидатите преди или по време на изпита, той се дисквалифицира за негова сметка.

    Необходимата техника и Интернет връзката в мястото на изпита се осигуряват от кандидатите и домакина на изпита.

    Известяване – при евентуално възникнал проблем двамата координатори взаимо се уведомяват по телефона и/или по ел. поща, която е постоянно включена.
    Писменият изпит отнема около 2 – 2:30 часа.

    Роля на квесторите при писмения изпит – квесторите следят във всяко изпитно помещение да бъдат само изпитваните кандидати, да има ред и тишина в помещението и уведомяват незабавно местния координатор при възникване на проблем.

    Координаторът на изпита при домакините има право да присъства в изпитните зали и да контролира провеждането на изпита на място.

    Двете страни се съгласяват да не правят своеволни промени в статуса на кандидатите и регламента за изпита.

    По всички възникнали въпроси и допълнителни уточнения може да се търси съдействие от координатора на ДЕО Пенка Михайлова чрез съобщениe на адрес: pepileila@abv.bg.